Volgens adviesbureau KPMG is ruim tachtig procent van de Nederlandse bedrijven actief bezig met duurzaam ondernemen. De helft ziet kansen voor innovatie en nog eens veertig procent gaat ervan uit dat duurzaamheid de concurrentiepositie verstevigt. Dat zijn mooie cijfers. Maar bedrijfsleven belijdt duurzaamheid nog vooral in woorden, niet in daden.

Business modellen inpassen

Bedrijven hebben te maken met een economische realiteit die hen uitdaagt om te veranderen. Belangrijk onderdeel van die realiteit is dat de milieudruk van activiteiten blijft toenemen. Grondstoffen worden schaarser en duurder. Overheden proberen met richtlijnen en wetgeving verduurzaming van het bedrijfsleven af te dwingen.

Bedrijven worstelen met de vraag hoe zij hun businessmodellen kunnen aanpassen om deze uitdagingen aan te gaan. Een handvol ondernemingen weet met duurzaam ondernemen zijn positie te versterken. Dat kunnen koplopers zijn die innoveren met cleantech, of bedrijven die bestaande methoden tot de nieuwe standaard maken.

Zo pakt AkzoNobel de kansen die duurzaamheid en cleantech bieden. De chemiereus vergroot zijn omzet met innovatieve coatings die andere producenten in staat stellen de milieudruk van hun producten te verlagen. Met de juiste coating zijn verpakkingen beter recyclebaar en schepen verbruiken minder brandstof.

Met de juiste coating zijn verpakkingen beter recyclebaar en schepen verbruiken minder brandstof.

Vloerenfabrikant Interface is het gelukt om duurzaamheid in zijn hele bedrijfsvoering door te voeren en tegelijkertijd kosten te laten dalen. Het bedrijf bespaart door heel gericht zijn afval te reduceren en weet zo het eigen duurzaamheidsprogramma te financieren.

Outdoormerk Patagonia heeft zijn businesscase gebouwd rond duurzame grondstoffen en productie. Het bedrijf dat adverteert met de slogan ‘koop onze kleding niet’, geeft zijn kennis ook nog eens weg aan de concurrentie. Zo verbetert het concern zijn imago en tegelijkertijd versnelt het de verduurzaming van de hele sector.

Deze voorbeelden laten zien welke winst voor het grijpen ligt. Nieuwe modellen die beter aansluiten bij de economische realiteit, leiden tot kostenbesparing, een lagere milieudruk, een sterkere positie in de markt en een betere verhouding tot de omgeving.

Koplopers tonen zo aan dat People, Planet en Profit - de drie P’s die centraal staan in de traditionele definitie van duurzaam ondernemen - geen moeizaam startpunt hoeven te zijn van duurzaam ondernemen, maar het gevolg zijn van slimme en realistische strategieën. Zij verkleinen risico’s en versterken hun positie juist door duurzaamheid een vanzelfsprekend onderdeel van hun processen te maken.
 

DuurzaamBedrijfsleven vernieuwt!
 

Het grootste onafhankelijke platform voor duurzaam ondernemen en cleantech in Nederland blijft ook zelf innoveren. De splinternieuwe website van DuurzaamBedrijfsleven is klaar. Behalve een nieuw jasje presenteren we een groot aantal nieuwe features, toegesneden op professionals uit het bedrijfsleven.

www.DuurzaamBedrijfsleven.nl