“De overheid zal het nog meer moeten stimuleren als ze het streefaantal van een miljoen elektrische auto’s in 2025 willen halen”, zegt Luuk van Kuik, werkzaam bij het Amsterdamse bedrijf.

“Wij bieden samen met onze installatiepartners altijd de volledige oplossing; voor zowel thuis op het werk en onderweg”, vertelt Van Kuik, verantwoordelijk voor de marketing en productmanagement bij The New Motion, waar nu 85 mensen werken, verspreid in Europa. The New Motion begon in Nederland met laadpunten en opereert verder vooral in Duitsland, België en Frankrijk.

“Wij bieden naast een laadoplossing voor thuis of op het werk ook een laadpas en app. Hiermee krijg je de grootste Europese dekking met dertigduizend publiek toegankelijke laadpunten waar je met onze pas en app kunt laden”, vertelt Van Kuik. Tweederde van de elektrische rijders in Nederland maakt hier gebruik van.

Wij bieden naast een laadoplossing voor thuis of op het werk ook een laadpas en app.

“Daarnaast krijgt de klant bij ons online inzicht in hoeveel stroom er wordt geladen, wat het kost en of de laadpalen beschikbaar zijn. Dit alles vanuit de visie om zoveel mogelijk kilometers elektrisch af te leggen.”

Van Kuik ziet dat de early adaptors en mensen die duurzaam en/of fiscaal gemotiveerd zijn al in de elektrische auto zijn gestapt. Toch blijft de elektrische auto voor nu vooral beschikbaar voor de zakelijke rijder, en een droom voor de gemiddelde particulier.

Zeker als het budget niet zo hoog is. Er is nog een aardige weg te gaan – ook qua range van de auto – om de elektrische auto betaalbaar en praktisch voor iedereen te maken. Toch ziet Van Kuik het zonnig in, als de Nederlandse overheid meewerkt. De technologie doet dat in ieder geval wel.

“De overheid heeft voor de zakelijke markt veel gedaan, maar die voordelen zijn nu teruggeschroefd. De batterijprijs zal de komende jaren omlaag gaan, en daarmee ook de prijs van de elektrische auto.

Verschillende autofabrikanten komen binnen nu en vijf jaar met een volledig elektrische auto van rond de 30 duizend dollar en drie- tot vijfhonderd kilometer range. Vergeet niet dat elke elektrische auto ontzettend veel CO2 bespaart. In januari van dit jaar hebben onze klanten samen meer dan vier miljoen kilowattuur opgeladen. Dat staat gelijk aan een besparing van één miljoen euro aan brandstofkosten en een hele keten aan CO2.”