We spraken met initiatiefnemer Ben Cappelle, eigenaar van Clean Tech Aviation (CTA). De proefbrandstof die momenteel wordt ontwikkeld kan naast de C02 reductie tevens een brandstof kosten besparing van twintig tot veertig procent in gebruik opleveren, wat volgens Cappelle betekent dat de ombouw van een motor en installatie mogelijk binnen zes maanden al is terugverdiend.

De proefbrandstof kan een kosten besparing van twintig tot veertig procent in gebruik opleveren.

Er ligt bovendien een grote markt. In en om ons land komen zo’n 38 duizend kleine en zakelijke luchtvaart vliegtuigen in aanmerking voor ombouw. Wereldwijd zijn dat er 350 duizend. “We zijn nu bezig om het voor de kleine en zakelijke luchtvaart op te lossen. Als dat gelukt is kunnen we hetzelfde principe door ontwikkelen voor de grote luchtvaart”, voegt Cappelle toe.

Keteninnovatie

De crux is alleen de markt in beweging te krijgen. Om dit te realiseren richt CTA zich op de gehele keten die nodig is. Van brandstof, tankstations en motoren tot vliegtuigproducenten. Cappelle: “We willen een kosteneffectieve, solide en veilige vraag creëren. De keten zit te wachten op innovatie, maar als je het los van elkaar doet, zit iedereen op elkaar te wachten.”

Om te versnellen is er samenwerking gestart met grote partijen uit de gasindustrie, luchtvaart en het onderwijs. In Groningen op het Energy Transitie Centrum van de Energy Academy plaatst CTA haar statische biomotor duurtestlab voor onderzoek op de grond. Vanaf CTA op vliegveld Teuge worden de tests met de testvliegtuigen op hybride motoren werkend in de lucht uitgevoerd.

De luchtvaart kent een grote bewijslast voor nieuwe toepassingen, maar Cappelle is vol vertrouwen. “Als het goedkoper en groen kan is de vraag straks dubbel zo groot en bereiken we een grote kans de luchtkwaliteit aanzienlijk minder te belasten.”