Edward Neef
Edward Neef
Uitvinder R-tf methodiek

 

Dat bespaart tot 45 procent op de energie- en lichtvervuiling. Openbare veiligheid, verkeersveiligheid en ook zoveel mogelijk besparen op de energiekosten. Het is een moeilijke spagaat waar het gaat om de openbare verlichting. Altijd aanzetten is zonde van de energie en de kosten, teveel besparen is slecht voor de veiligheid op straat en op de weg. Edward Neef, uitvinder van de nieuwe R-tf methodiek, weet als geen ander waar het om draait bij de openbare verlichting.

“Dat is een spanning tussen veiligheid en duurzaamheid, waarbij iedereen op zoek is naar maatwerk”, betoogt hij. “De huidige systemen waarmee op de openbare verlichting door netbeheerders worden geregeld, kennen weinig flexibiliteit. Daarmee kun je alleen grote gebieden en een hele regio in één keer beheren. De draadloze systemen maken gebruik van gps en wifi en kennen veel elektronica die storingsgevoelig is. En ze zijn relatief duur door de datakosten.”

Verlichting op afstand bedienen

Neef werkte in het verleden in de telecom- en energiesector en is goed op de hoogte van de technieken. Met die kennis ontwierp hij met collega’s een nieuwe methode om via de radiofrequentie de verlichting op afstand te bedienen. “Veel nadelen van het huidige systeem ontbreken daarin”, vertelt Neef.

“Wij ontwierpen een R-tf syteem waarbij je met het gebruik van de zendmast iedere lichtmast separaat kunt aansturen. Dan heb je minder schakelkasten nodig en zijn er minder points of failure. Via de FM-frequentie ben je verzekerd van 99,8 procent betrouwbaarheid zonder dat je veel elektronica nodig hebt. Dat zorgt voor een kwalitatief bedrijfszeker netwerk zonder overbodig dataverkeer.”

Elke paal een ontvanger

Na deze zomer wil Neef groots uitrollen met het nieuwe systeem, waarmee lichtvervuiling tegengegaan wordt. Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten kunnen kiezen hoe de verlichting werkt op specifieke momenten of bij eventuele calamiteiten of evenementen. Neef: “Hiermee kun je op grote schaal objecten aansturen en kunnen provincies of gemeenten ervoor kiezen om kruisingen wel of niet te verlichten op bepaalde uren.

We hebben al een patentaanvraag gedaan en zitten nu in de eindfase van de ontwikkeling. Op deze manier is de aansturing van verlichting nooit toegepast. Het is techniek die werkt. Elke paal krijgt een unieke ontvanger en daarmee kun je lichtvervuiling tegengaan. De besparing op de energie met deze techniek kan oplopen tot 45 procent.”