John Vrolijk
Bedrijfsleider bierbrouwerij Gulpener

Sindsdien breidt het familiebedrijf ieder jaar uit in groene energie. “De keuze voor groen zakendoen komt uit onze genen.” Wat begon met een keuze voor milieuverantwoord ondernemen, is inmiddels behoorlijk uitgegroeid.

Het bedrijf begon met groene energie, maar is inmiddels overgestapt op 100 procent groene elektriciteit. In samenwerking met boeren uit de omgeving heeft de brouwerij twee biologische bieren in het assortiment die CO2 neutraal zijn. “We kunnen nog niet alles biologisch verbouwen vanwege de grootte van de markt. Maar, alle gerst komt uit de regio en we hebben onze eigen hop-tuin”, vertelt John Vrolijk, bedrijfsleider bij de bierbrouwerij.

Onderscheiden op de markt

Veel brouwerijen uit de omgeving zijn inmiddels overgenomen door grote concerns. Dat wilde de bierbrouwerij niet laten gebeuren. “Wij willen zelfstandig blijven en ons onderscheiden op de markt, maar tegelijkertijd de omgeving minimaal belasten.

De keuze voor groene energie komt zit ons in de genen, het is niet zozeer een marketingstrategie”, zegt Vrolijk. Het bedrijf heeft gekozen voor groen gas, waarmee het de inzet van fossiele brandstoffen vermijdt en de uitstoot van CO2 reduceert.

Dit gas is afkomstig van onder andere vuilstortplaatsen, waterzuiveringsinstallaties en industriele en agrarische vergistingsinstallaties. Hier ontstaat bruikbaar gas door de vergisting van organische materialen. “Wij vinden het belangrijk buurtbewoners tevreden te houden en proberen daarom zoveel mogelijk in de directe omgeving te kijken naar milieuvriendelijke mogelijkheden.”

Kansen in nabije omgeving

De idealistische gedachte van de familie heeft de doorslag gegeven milieuvriendelijk aan de slag te gaan. “We kijken naar de 3 P’s van People, Profit en Planet en maken keuzes vanuit dat oogpunt. Een verbeterde wereld begint bij jezelf, en onze acties in groene energie zijn daar een invulling van”, aldus Vrolijk.

Een verbeterde wereld begint bij jezelf, en onze acties in groene energie zijn daar een invulling van.

Het bedrijf gebruikt ook zonne-energie en probeert ieder jaar meer zonne- cellen te plaatsen. Momenteel worden de mogelijkheden besproken om over te stappen op etiketten van gerecycled papier. “Geld is belangrijk, maar het milieu ook. We zijn verantwoordelijk voor de toekomst en wanneer je hier als bedrijf op in kunt spelen, moet je dat doen. Groen zakendoen levert voordelen op voor je imago, maar dit zou niet de drijfveer moeten zijn.”

Vrolijk heeft nog een tip voor andere ondernemers: “Ga niet verder zoeken dan nodig. De kansen in de nabije omgeving liggen vaak voor het oprapen. Doordat we samenwerken met de boeren uit de omgeving, kunnen we de CO2 uitstoot beperken.”