Karel Kurel

Karel Kural
Onderzoeker HAN Automotive Research

Of een drone die in connectie met het besturingssysteem de vrachtwagen zelfs volledig automatisch inparkeert. Dit tot de verbeelding sprekende chauffeursupportsysteem is één van de projecten die masterstudenten Automotive aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) aan het ontwikkelen en testen zijn. 

Drone met navigatiesoftware

Zelfs geroutineerde vrachtwagenchauffeurs hebben moeite met het achteruit inparkeren van vrachtwagencombinaties met één of twee aanhangers. “Dat is ook onmogelijk als je niet kunt zien wat er aan de achterkant van zo’n vrachtwagen gebeurt”, zegt Karel Kural. “Een drone voorzien van camera’s en de juiste navigatiesoftware kan als een vogel om de vrachtwagen heen vliegen en de chauffeur in zijn cabine instructies geven.”

Kural is onderzoeker bij HAN Automotive Research. Als docent werkt hij met vijf studenten van de minor Autotronica en twee masterstudenten aan het ontwikkelen en testen van het autodockingsystem. Het leuke van dit soort projecten is dat het studenten betreft van verschillende technische opleidingen die met elkaar samenwerken.

In dit geval gaat het om studenten automotive, elektrotechniek, regeltechniek en softwaredevelopment. Dit onderzoek vormt een onderdeel van een project waarin wordt samengewerkt met bedrijven en kennisinstellingen als DAF Trucks in Geldrop, Terberg in Benschop, logistiek bedrijf ROTRA in Doesburg, de Technische Universiteit Eindhoven en de Hogeschool Rotterdam.

Een drone kan een vrachtwagen op centimeters nauwkeurig naar zijn doel sturen.

Speciale stickers op de vrachtwagencombinatie en bij laadperrons fungeren als referentiepunten voor de drone. Deze stickers zijn voorzien van ArUco (Augmented reality library) een vorm van computer visuele procestechniek.

De camera’s van de drone registreren de afstanden, software in de drone combineert die met de ideale route, zodat de chauffeur heldere navigatie-instructies krijgt. Een gps-systeem is volgens Kural onvoldoende accuraat. “Dat is hooguit tot op en halve meter nauwkeurig. Een drone kan een vrachtwagen op centimeters nauwkeurig naar zijn doel sturen.”

Vliegende laptop

“Zo’n drone kun je zien als een vliegende laptop waar je allerlei programma’s in kunt zetten”, legt Kural verder uit. In eerste instantie fungeert de drone als coach van de vrachtwagenchauffeur. De volgende stap is dat de drone verbonden is met de stuurinstallatie van de LZV en volledig automatisch kan manoeuvreren met de vrachtwagencombinatie.

De beperkte reikwijdte van een drone is geen probleem, meent Kural. Aangezien het systeem vooral bedoeld is voor distributiecentra, op industrieterreinen en in havens. Met een omgebouwde scootmobiel en vrachtwagenmodellen op schaal ontwikkelt en test hij samen met de studenten de juiste techniek en software voor dit chauffeursupportsysteem.