Wim van der Camp
Wim van de Camp
Europarlementariër

Elektrisch rijden is immers schoon, modern en werkt goed tegen de congestie. In de stad bieden elektrische tweewielers uitkomst. Bij het oplossen van parkeerproblemen bijvoorbeeld; er passen maar liefst vijf gemotoriseerde tweewielers op de parkeerplek van één auto. Daarnaast zit er natuurlijk een mode-aspect aan elektrisch vervoer”, zegt Van de Camp.

Vuile steden

Hij benadrukt het - nog steeds actuele - duurzaamheidsprobleem, en dat vierentwintig procent van de CO2-uitstoot afkomstig is van transport. “Er is nog steeds een trek naar de steden en naast het feit dat deze groter worden, worden steden ook vuiler en drukker met verkeer. Er is een oplossing vereist om de transitie te maken waarbij elektrisch rijden een bijdrage kan leveren. Voor lange afstanden zijn er nog wel beperkingen.

Er is een oplossing vereist om de transitie te maken waarbij elektrisch rijden een bijdrage kan leveren.

Een elektrische motor heeft een maximum bereik van driehonderd kilometer en een oplaadtijd van drie uur. In de stad is dat geen probleem. Opladen kan plaatsvinden wanneer men op werk of thuis is. En omdat er in de stad sprake is van korte afstanden doe je een week met een oplaadbeurt. Ook kleine elektrische auto’s zijn geschikt voor gebruik in steden, al ben ik wel voor beperking van het auto- en motorverkeer in de centra van de steden.”

In Nederland gaan er stemmen op om de subsidiëring van hybride auto’s een halt toe te roepen. Van de Camp begrijpt dat wel. “Ik geloof ook niet in permanente subsidies en denk dat marktwerking een betere optie is. Ook met het oog op de huidige noodzaak tot bezuinigen. Gelukkig wordt elektrisch rijden steeds goedkoper. Elektrisch staat voor innovatie en heeft ook imagotechnisch voordelen. Scooters zijn hip, net zoals e-biking. En als de jeugd zover is om elektrisch te rijden dan blijft die dat ook doen.”