Dat stelt Jan Piet van der Meer, directeur van de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie. “Waterstof kan overal uit gewonnen worden en is een energiedrager als deze door een brandstofcel gehaald wordt.

Waterstof is het kleinste en het meest voorkomende element, het is te winnen uit water, bioresten, aardolie, aardgas, hout en uit zonne- en windenergie.” Waterstof als brandstof is geen ontdekking van de laatste jaren. Al in 1837 is de toepassing van waterstof als energie drager aangetoond. “Sinds de Apollovluchten werd de technologie pas efficiënt omdat toen de meeste polymeren ontwikkeld zijn voor onder andere het membraan in de brandstofcel.”

Terra watts

Van der Meer: “Nederland kan zich internationaal profileren en onderscheiden met de grootschalige productie van klimaatneutraal waterstof in combinatie met het toepassen van innovatieve brandstofcel applicaties. Waterstof stelt ons in staat om met Terra watt oplossingen te komen.

Er wordt al lang over gepraat, maar weinig mee gedaan. Dat lijkt langzaam te veranderen nu er minder aardgas uit Groningen komt. Waterstof is niet alleen de oplossing voor de energiecrisis, maar ook voor de klimaatcrisis.”

Einde stenen tijdperk

“Europa is nu sterk afhankelijk van Rusland voor aardgas en ook de olievoorraad is eindig. Waterstof kan een prima toevoeging zijn aan andere hernieuwbare energiesoorten.

Nederland heeft een te kleine afzetmarkt.

De technologie is er in Nederland, maar het moet gezien worden als een wereldwijde oplossing voor de energievraagstukken. Nederland alleen heeft een te kleine afzetmarkt.” De NWBA werkt samen met Amerika, Japan, instituten en wetenschappers uit de hele wereld. “De Duitse auto-industrie heeft stevige ambities en loopt voorop bij de uitrol van tankstations. Maar als Nederland en enkele andere landen niet volgen, is het gedoemd te mislukken.”

 “Niets staat ons nog in de weg, nu moet de markt voorbereid worden en volgen”. NEN heeft bijvoorbeeld de PGS 35 voorbereid, een belangrijk instrument voor de uitrol van waterstof tankstations in Nederland. NEN is nu ook betrokken bij de ontwikkeling van de ISO norm voor waterstoftankstations, dit is een wereldwijde norm.

Van der Meer stelt dat Nederland er klaar voor is. “Ook het stenen tijdperk is niet afgelopen omdat de stenen op waren, het liep af omdat we iets beters vonden.”