Adwin Martens

Directeur WaterstofNet

Wereldwijd gezien is Japan de koploper op het vlak van waterstof: er worden honderd waterstoftankstations gebouwd en Toyota produceert vanaf 2020 30.000 auto’s op waterstof per jaar. Californië volgt:  tientallen tankstations worden gebouwd en naast auto’s worden de eerste vrachtwagens ingezet. Ondertussen ontwikkelt China zich supersnel; er wordt gesproken over duizenden bussen op waterstof.

En Europa? Die ‘volgt’ met Duitsland, Scandinavië, Frankrijk en Groot-Brittanië als koplopers. En Nederland? Nederland is in Europa een ‘dromende, enthousiaste leerling met erg veel ambitie, maar met een nog maar beperkt palmares’. In de concurrentiestrijd zit Nederland voor in het peloton, maar hoe raken we in de kopgroep?

De ideale dimensie om in de kopgroep te komen is die van de Benelux. Samen met België en Luxemburg hebben we de juiste schaal om de concurrentie aan te gaan in Europa. De Benelux heeft  een volledige waardeketen van technologiebedrijven rond waterstof. We zijn een sterke logistieke hub, bouwen offshore wind, hebben ambities om duurzaam te worden en de drie Benelux-landen kunnen samen sneller wetgeving ontwikkelen dan wanneer we steeds op consensus moeten wachten bij de 28 Europese lidstaten.

WaterstofNet coördineert bijvoorbeeld H2Benelux, een project met acht tankstations en tachtig auto’s op waterstof, te realiseren uiterlijk 2020: vier tankstations in Nederland, drie in België en één in Luxemburg. Met één project verbinden we drie lidstaten! Alleen al vanwege het ene waterstof tankstation in Luxemburg is de Benelux ook voor de Nederlanders de ideale en zelfs noodzakelijke dimensie voor waterstof. Als we als Nederlanders jaarlijks op vakantie gaan naar het Zuiden van Europa, dan gaan we toch eerst nog even tanken in Luxemburg. Dankzij H2Benelux kunnen we dat vanaf 2020!