“Golfkarton is een laagwaardig product. De gemiddelde waarde van productdragers gemaakt van karton is relatief gering in vergelijking met andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld plastic, waardoor het de totale kostprijs van een product laag houdt. Een ander voordeel is dat een groot aantal verpakkingen in golfkarton gestandaardiseerd is, zoals tomaten- en paprikadozen.”

Aan het woord is Peter Harreman, accountmanager AGF bij Van der Windt Verpakking, dat onderdeel is van de Pacombi Group. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt verpakkingen waaronder veel (golf)kartongerelateerde artikelen in verschillende marktsegmenten zoals AGF, industrie, horti alsmede retail en service.

De juiste leverancier

Alle bedrijven die vallen onder de Pacombi Group hebben tezamen duizenden leveranciers. “Dat die een goede prijs-kwaliteitverhouding hanteren is een van de voornaamste voorwaarden voor ons.  Daarnaast moeten er raakvlakken zijn waarbij mentaliteit en betrouwbaarheid een belangrijke rol spelen.

Vroeger deden we dit zelf, maar nu is die taak gecentraliseerd bij deze partner.

De Jong Verpakking is voor ons qua ligging van het bedrijf – vijftien minuten van ons verwijderd - ook logistiek gezien zeer aantrekkelijk. Prettig is daarnaast dat deze producent sinds dit jaar de beschikking heeft over twee golfkartonmachines, waardoor er aan capaciteit geen gebrek is.

Het machinaal opzetten van golfkarton tot doos wordt daar op dezelfde locatie gedaan met een groot aantal machines. Vroeger deden we dit zelf, maar nu is die taak gecentraliseerd bij deze partner.”

FSC-papier

Verpakkingen zijn en blijven echter een belasting voor het milieu. Er moeten simpelweg bomen voor worden gekapt. “Daarom is het belangrijk om je verantwoordelijkheid te nemen. Eén ervan is het gebruik van zogeheten FSC-goedgekeurd hout. Dit wil zeggen dat er alleen gebruik wordt gemaakt van papier uit de twintig miljoen hectare bos die wereldwijd duurzaam wordt beheerd.

Verpakkingen zijn en blijven echter een belasting voor het milieu.

In de praktijk betekende het voor ons ook een selectie maken van leveranciers, waarbij zij moeten voldoen aan deze criteria. Nu vindt verduurzaming vaak nog op vrijwillige basis plaats, of speelt die een bijrol in onderhandelingen met klanten en komt het vooral op de prijs aan.

Op termijn valt een meer dwangmatige wetgeving te verwachten. Ik denk hierbij aan de zojuist afgesloten klimaatconferentie waar de beleving en algemene beeldvorming omtrent verpakkingen aan de kaak zijn gesteld.”

Voor gebruik

Wie golfkarton als verpakking overweegt, moet volgens Harreman een aantal zaken afwegen. Volgens hem begint een eindgebruiker veelal aan de verkeerde kant bij het bedenken van de verpakking. “Het streven is meestal een zo laag mogelijke eindprijs van de verpakking. Maar eigenlijk moet de volgorde anders zijn.

Een bepaald product moet volgens het gewicht en andere eigenschappen worden verpakt, onder bepaalde omstandigheden worden opgeslagen en vervolgens vervoerd over soms lange trajecten. Golfkarton kan slecht tegen vocht en verliest daardoor aan kracht en kwaliteit.

De oplossing kan schuilen in een hogere kwaliteit papier die in het golfkarton verwerkt wordt, of in het coaten van het materiaal zodat factoren zoals luchtvochtigheid geen vat hebben op het te vervoeren product tot dit bij de eindgebruiker is afgeleverd. In de toekomst mag dit overigens alleen nog maar plaatsvinden met duurzamere grondstoffen als ingrediënt.”