Christian Wutke

Eigenaar van Begeisternder Wahlkampf

Er moet toch een duurzame oplossing zijn voor campagne- en reclamemateriaal vroeg Christian Wutke (30) zich af. Wutke is co-founder en eigenaar van Begeisternder Wahlkampf in Berlijn. Het bedrijf spitst zich toe op campagnemateriaal voor vrijwel alle Duitse verkiezingscampagnes.

Wutke: “We verkochten in de hoogtijdagen van de verkiezingen tonnen aan plastic campagnemateriaal die een paar weken gebruikt werden en daarna weer werden weggegooid. Ik dacht: dat moet anders kunnen.”

En dus ging hij op zoek naar een duurzamer alternatief voor plastic. Een proces dat bestond uit materiaalresearch, testen en verder ontwikkelen. Wutke: “Voor de verkiezingscampagnes in Duitsland wordt er veel gewerkt met buitenreclame. Ons materiaal moest daarom duurzaam zijn en tegen wind, water en een combinatie van die twee kunnen.” Eerst leek golfkarton de oplossing te zijn, maar het materiaal bleek te kwetsbaar bij contact met water.

Uiteindelijk kwam Wutke uit bij massief karton. Massief karton bestaat uit verschillende lagen grijs karton dat is gemaakt van gerecycled papier en karton. Het kan tot wel zeven keer hergebruikt worden en wordt veelal gebruikt als verpakkingsmateriaal. Het is daarom ook bestand tegen weersomstandigheden als regen en wind.

Massief karton

Massief karton bleek voor Wutke het materiaal dat zijn bedrijf nodig had. Alleen worstelden ze nog met de stevigheid ervan. Wutke: “We moesten een ontwerp vinden waarbij dit karton gebruikt kon worden als campagnemateriaal op een lantaarnpaal of boom. Uiteindelijk bleek de oplossing simpel: we maakten een ontwerp van twee plakaten die samen overeind bleven staan: onze vordermann-plakat”.

Massief karton bestaat uit verschillende lagen grijs karton dat is gemaakt van gerecycled papier en karton.

De voordelen van massief karton boven plastic

De ‘vordermann-plakat’ die Wutke met zijn bedrijf aanbiedt is duurzaam, maar de voordelen van het materiaal stoppen volgens Wutke niet bij het duurzame aspect, het massieve karton biedt volgens hem ook veel gebruiksvoordelen. Zo is het bedrukken ervan goedkoper, van kwalitatief hoger niveau en kan het aan beide kanten bedrukt worden. Bovendien is het  massief karton veel handzamer in gebruik dan het plastic campagnemateriaal menen zijn klanten.

En omdat massief karton veelal wordt gebruikt als verpakkingsmateriaal is het product het hele jaar goed verkrijgbaar, dit in tegenstelling tot het plastic materiaal. Wutke: “Tijdens de nationale verkiezingen is er in Duitsland een ware run op het plastic materiaal. Ook is het wel eens voorgekomen dat we een tekort hadden. Dat is nu met massief karton niet meer het geval.”