Nick Möhlmann
Inkoper bij La Place

Nick Möhlmann, inkoper bij La Place, legde deze vraag neer bij zijn leverancier van theeblikken en was zeer te spreken over hun deskundige aanpak. Het theeconcept van La Place was aan vernieuwing toe. Schepten de medewerkers van de restaurants de hoeveelheden eerst uit losse thee, nu wordt er gebruik gemaakt van voorverpakte eenheden.

“De thee wilden we het liefst in blikken aanbieden, omdat je blikken goed en hygiënisch kunt afsluiten”, vertelt Möhlmann. “We waren op zoek naar blikken die pasten in het sfeerbeeld van bamboehout waarop we de thee presenteren. Het juiste blik dat past bij het koffie- en theeconcept van La Place, en dat qua presentatie op het koffie- en theebuffet het mooiste tot zijn recht komt.”

Het resultaat is acht verschillende soorten blikken, tentoongesteld in twee lagen op het rek; vier blikken boven en vier onder. De blikken zijn sinds september 2015 te zien en verkrijgbaar bij La Place. De eerste reacties zijn positief volgens de inkoper. “De medewerkers vinden het vooral fijn dat ze niet meer zelf de thee hoeven te scheppen en ook de eerste verkoopcijfers zijn goed.”

Goede begeleiding

Hoe verliep de zoektocht naar de juiste leverancier? “Via onze koffie-inkopers werden wij gewezen op de juiste leverancier, legt Möhlmann uit. “Nederland kent niet veel leveranciers van blikken. De partij die we uiteindelijk hebben gekozen, heeft ervaring met blikken waar voedingswaren in bewaard kunnen worden.”

De leverancier kreeg een sfeerfoto met de vraag welke blikken het beste zouden passen en wat het bedrijf voor La Place kon betekenen. “En dat bleek veel te zijn. Er zijn nogal wat mogelijkheden op dit gebied; kies je voor een losse deksel of voor een deksel met een scharnier? En moet dat scharniertje dan in het blik schuiven of niet? Ga je de blikken bestickeren, inlaseren of wordt het design met verf op de blikken aangebracht? We werden hierin heel goed begeleid door onze leverancier.”

Veel verschillende opties

In het ontwerpproces naar het juiste blik werden verschillende opties gepresenteerd met daarin ook voorbeelden van hoe het design van de theezakjes op de blikken gekopieerd kon worden. “Bestickeren is bijvoorbeeld het goedkoopst, maar dat zorgt op den duur voor vervuiling en luchtbelletjes”, vertelt Möhlmann.

“We hebben er uiteindelijk voor gekozen om de blikken te bedrukken. Dat kost iets meer, maar is wel veel duurzamer.”

Flexibel in aanleveren van de blikken

Ook bleek de leverancier behoorlijk flexibel te zijn in het aanleveren van de blikken. Möhlmann: “We hebben acht soorten thee in ons assortiment en die worden veelal in pallets geleverd waarin dezelfde blikken samengepakt zitten.

Wij hebben de leverancier gevraagd of ze de blikken zo konden aanleveren dat de pallets een mix van alle soorten thee bevatten. Dat is niet gangbaar, maar de leverancier heeft ervoor gezorgd dat de blikken gemixt geleverd konden worden, tegen een schappelijke prijs.”

Slimme oplossingen

Wat is het advies bij de zoektocht naar de juiste blikkenleverancier? Möhlmann: “Leg ideeën voor aan een leverancier en vraag wat ze kunnen betekenen, maar laat de vakkennis aan de specialist over. Wij dachten bijvoorbeeld dat we blikken nodig hadden met vaste deksels.

Aan de binnenkant van het deksel konden we dan extra laten zien om welke thee het zou gaan en losse deksels zouden niet verloren gaan in het restaurant, dachten we. Op advies van onze leverancier hebben we toch gekozen voor een los deksel.

We konden de blikken anders niet mooi presenteren en de deksels van de geopende blikken zaten elkaar in de weg waardoor je niet goed kon lezen welke thee in welk blik zat. Bovendien kwam de leverancier met een mooie oplossing waardoor de deksels niet kwijtraken, door de deksels zo te maken dat de blikken erin gezet kunnen worden.”

Van theeblikken naar koffieblikken

Tevens deed de leverancier Möhlmann inzien dat het slimmer was om meer blikken in te kopen. Zo ontstond het idee om de blikken meteen via de retailkanalen van het bedrijf aan te bieden. Möhlmann: “In eerste instantie zouden de blikken alleen gebruikt worden voor de presentatie van thee in onze restaurants.

De leverancier rekende ons voor dat de kostprijs van tweehonderd blikken hetzelfde was als de kostprijs van duizend blikken. Dat is de reden geweest om de blikken meteen beschikbaar te stellen voor verkoop aan consumenten.” La Place gaat met dezelfde leverancier aan de slag om koffieblikken op de markt te brengen.

De eerste gesprekken hierover staan gepland voor begin 2016. “Een vraag die we bijvoorbeeld aan hen willen stellen is: wat is nou een slimme maat? Is dat een blik met 500 gram, 750 gram of één kilo koffie? Wij verwachten ook dat we bij dit proces weer goed geadviseerd zullen worden”, besluit Möhlmann.