Productverlies of verpakkingsmateriaal? 

Ondanks dat er veel onderzoek wordt gedaan naar wat de minimale hoeveelheid verpakkingsmateriaal zou zijn, zijn er altijd onzekere factoren die meespelen. Zo kan er bij gekoelde levensmiddelen een bepaalde temperatuur worden aangenomen, maar als deze iets warmer blijkt te zijn, kan dit worden opgevangen door het gebruiken van meer verpakkingsmateriaal. Ook kan extra verpakkingsmateriaal ervoor zorgen dat bijvoorbeeld aan verpakte laptop van grotere hoogte kan vallen alvorens deze kapot gaat. Om deze redenen kan het verpakken van een product gezien worden als een risicoafweging tussen productverlies en het gebruik van verpakkingsmateriaal. Na gebruik zal de verpakking als afval worden gezien, waardoor dit een belangrijke fase van de keten wordt. Doordat men steeds meer aandacht schenkt aan dit deel van de keten, neemt het percentage gerecycled materiaal toe. Kunststoffen kunnen (nog) worden gezien als een uitdaging, maar hierbij moet er tegelijkertijd aandacht worden besteed aan de voedselveiligheid. Het mag namelijk niet zo zijn dat er overdracht van ongewenste stoffen zou plaatsvinden. Ook het gebruik van biobased materialen is toegenomen. Het gebruik hiervan is veelbelovend, maar diepgaand onderzoek moet zich nog voortzetten en de opschaling is niet eenvoudig. 

Ontwerp verpakkingen

Enkele aspecten waarmee rekening dient te worden gehouden tijdens het ontwerpen van een verpakking zijn het gebruiksgemak, het afval- of verpakkingsproces en het keuzegedrag van consumenten op basis van het uiterlijk van de verpakking van een product. Deze aspecten maken het ontwerpen van de verpakking bovendien tot een grote uitdaging. 

Bij het aspect gebruiksgemak moet rekening worden gehouden met verschillende zaken, maar vooral belangrijk is dat het duidelijk moet zijn wat er zou moeten worden gedaan. Wanneer het niet duidelijk zou zijn welke handelingen de gebruiker moet verrichten, moet dit worden aangevuld met symbolen of veel reclame. Het totale beeld van een verpakt product moet aansluiten bij het merk en de productsoort. Consumenten kunnen namelijk binnen een mum van tijd zeggen of een product duur, lekker, gezond of biologisch is aan de hand van de verpakking. 

Met afval- of verpakkingsprocessen zijn veel consumenten niet bekend. Maar de schaalgrootte en de efficiëntie zijn zeer belangrijk voor een goede kostenbeheersing. Als 16.5 miljoen mensen margarine zouden gebruiken, zullen er miljoenen kuipjes per week doorheen gaan. Deze moeten allemaal afgevuld en aangevoerd worden. En hoe zorg je ervoor dat je de margarine snel in het kuipje krijgt? Of hoe krijg je de hagelslag snel in het doosje en de muesli in de zak? Dit zijn allemaal aspecten die tijdens het ontwerpen van een verpakking in acht moeten worden genomen. Het is een boeiend en dimensionaal proces.

Terug naar Milieu vriendelijke producten
Gerelateerde artikelen