Adwin Martens

Directeur WaterstofNet

“Een voertuig dat op waterstof rijdt, heeft hetzelfde voordeel als een batterij-elektrische variant: er zijn geen emissies. Het verschil is dat bij elektrisch rijden vooraf de batterij moet worden opgeladen, en dat met waterstof tijdens het rijden elektriciteit wordt gemaakt.

Het tanken van waterstof duurt bij auto’s zo’n drie minuten. Daarnaast is de actieradius van waterstofauto’s groter. Nu bedraagt die zo’n 500 tot 600 kilometer, maar dat wordt naar verwachting duizend kilometer. Waterstof is een volwaardig alternatief voor fossiele brandstoffen”, vindt Adwin Martens.

Transport

Hij ziet veel kansen voor heavy-duty transport. Te denken valt aan streekbussen, vuilniswagens en vrachtwagens die op waterstof rijden, al is dat nu nog maar op kleine schaal het geval.

“Wereldwijd rijden zo’n 15.000 heftrucks op waterstof, iets minder dan 10.000 auto’s, enkele honderden bussen en tien tot twintig vrachtwagens. Die laatste groep vormt een vrij nieuw segment waarin waterstof veel winst kan opleveren."

Waterstof is een volwaardig alternatief voor fossiele brandstoffen.

"Vrachtwagens zijn te zwaar en rijden te lange afstanden om dat batterij-elektrisch te kunnen doen. De batterijcapaciteit voldoet niet. Waterstof als energiedrager is een goed alternatief. Momenteel ontbreekt het echter aan de infrastructuur en aan speciale tankstations.”

Vuilniswagens op waterstof

Martens meent dat alvorens die infrastructuur op poten kan worden gezet, (eind)gebruikers wellicht meer de potentie van waterstof moeten kunnen inzien. De interesse is er al wel bij enkele Nederlandse steden die in 2019 vuilniswagens, tien stuks in totaal, op waterstof hun rondes laten doen.

“Het gaat hier om een proef van enkele jaren waarbij ook speciale tankstations worden gerealiseerd en het de bedoeling is om zo snel mogelijk op te schalen naar grotere aantallen.”

Niet alleen het aspect van nul emissies is interessant aan de vuilniswagenproef, zegt Martens, ook zijn de wagens heel stil en is dat niet alleen prettiger voor de stad, maar ook voor de medewerkers.

Innovaties vermarkten?

In andere Europese landen zijn ook dergelijke projecten te vinden, zegt Martens, en voor de continuïteit daar en in Nederland is het volgens hem van belang om zowel ambitieus als realistisch te werk te gaan. “Waterstof introduceren in mobiliteit gaat stap voor stap.

Maar als het loopt, kan het hard gaan. Nederland heeft niet veel invloed in de sector van personenauto’s. De markten van bussen, vuilniswagens en vrachtwagens zijn meer regionaal. Dit betekent dat emissieloos rijden niet alleen winst oplevert in duurzaamheid, maar ook dat opgedane expertise met waterstof als energiedrager door de Nederlanders kan worden vermarkt.”