Waterstof gaat een steeds grotere en belangrijkere rol spelen. Ze werd het al gebruikt om benzine en diesel op kwaliteit te brengen maar deze groene brandstof wordt op steeds meer vlakken ingezet. Zo wordt waterstof omgezet naar bruikbare energie waarbij alleen zuiver water vrij komt. Het kan ingezet worden in de transport sector om voertuigen en ook het openbaar vervoer aan te drijven. Daarbij kan dit alternatief voor aardgas gebruikt worden bij het verwarmen van huizen maar ook als alternatief voor de gasfornuizen zoals we ze kennen.
Omdat bij de verbranding van waterstof geen CO2 vrijkomt wordt deze brandstof een “groene brandstof” genoemd. Je zou kunnen denken dat hiermee het probleem van de CO2 uitstoot is opgelost maar dat is helaas niet het geval. De productie van waterstof is namelijk geen volledig groen proces terwijl dit wel het doel is. Om waterstof te kunnen produceren hebben we aardgas nodig, en bij de productie van deze groene brandstof komt CO2 vrij. Om deze ideale situatie te bereiken moet groene elektriciteit, gewonnen uit wind- of zonne-energie, ingezet worden voor de productie van waterstof. Door het aardgas te vervangen door deze groene energie maken we ook waterstof volledig groen.
Er lijkt dus een simpele oplossing te zijn voor dit probleem. Deze oplossing is echter tot mu toe alleen op kleine schaal effectief gebleken. Een bijkomend nadeel van deze oplossing is dat de kosten van deze productiemethode vele malen hoger liggen. Omdat een flinke investering nodig is om dit waar te maken wordt er nagedacht over een tussenstap. Voordat de overstap naar volledig groene waterstof wordt gemaakt is ook “blauwe waterstof” daarom een optie. Blauwe waterstof is dus de tussenstap tussen onze fossiele brandstof en een volledig groene energiebron. Deze waterstof komt uit aardgas waarbij de CO2 wordt afgevangen. Hoewel dit dus wel als fossiele brandstof kan worden bestempeld, heeft blauwe waterstof geen CO2-footprint. De afgevangen CO2 kan opgeslagen worden, of worden ingezet bij chemische toepassingen.
Aangezien waterstof kan worden verspreid via de bestaande gasleidingen zijn er geen grote aanpassingen vereist voor het gebruik van de blauwe, en uiteindelijk groene, waterstof. Hoewel de technologie om uiteindelijke over te gaan op groene waterstof al is bewezen zullen verschillende onderzoeken en proefprojecten moeten volgen om dit de realiteit te kunnen maken.